John Hughes
Telephone English
verdikt: 90%
produkt | Telephone English |
popis | učebnice (96 stran, modro-černo-bílý tisk, paperback) |
úroveň | A2-B1 (mírně a středně pokročilí) |
vydavatelství | Macmillan, 2006 |
cena | 318,- Kč |
Jednou z věcí, které se děsí i pokročilejší angličtináři, je telefonování v angličtině. I když se dostaneme na úroveň, kdy jsme schopni rozumět rodilým mluvčím a sami mluvit tak, aby nám druhý rozuměl, telefonování může být nepřekonatelný problém. V tomto typu komunikace totiž druhého mluvčího nevidíme a hlas navíc bývá v telefonním sluchátku značně zkreslený.
Naštěstí nakladatelství Macmillan přišlo s učebnicí/cvičebnicí Telephone English, která by vám měla tuto překážku pomoci překonat. Tato téměř stostránková kniha a přiložené zvukové CD vás systematicky provedou celou problematikou osobních i služebních telefonních hovorů. Po prostudování knihy by ve vás představa volání do ciziny neměla vzbuzovat hrůzu. Osvojíte si totiž jazykové prostředky, které jsou pro tento typ komunikace nezbytné. Naučíte se telefonicky zjišťovat informace, zařizovat různé záležitosti, provést objednávku, vyřídit reklamaci apod. Díky doprovodnému CD nezůstane pouze u psané stránky, ale skutečně se setkáte s opravdovou mluvenou angličtinou, jakou jistě uslyšíte v telefonním sluchátku při zahraničním telefonátu.
Obsah
Kniha je rozdělena do pěti sekcí:
1. Základy (Essentials)
Zde se seznámíte s naprostými základy, tedy jak např. pozdravit, jak se představit, jak říci, co si přejete, jak odpovědět, když např. ten, koho dotyčný volá, nemůže přijít k telefonu, jak zanechat vzkaz, jak se rozloučit apod.
2. Běžné hovory (Everyday phone calls)
Tato část se zabývá věcmi, se kterými se můžete setkat v běžném životě, tedy ne při obchodním styku. Jsou zde lekce, kde se dozvíte, jak si např. rezervovat pokoj v hotelu, objednat letenku, jak si poradit, když nastane nějaký problém (např. dochází baterie v mobilu), jak se orientovat v automatických hlasových telefonních systémech, jak zanechat vzkaz na záznamníku apod.
3. Telefonické dovednosti (Telephone skills)
V této sekci se zaměříte na různé dovednosti, které s telefonováním souvisí, tedy např. jaký tón hlasu používat, jaké fráze použít, když chceme, abychom zněli zdvořile, jak si telefonní hovor předem naplánovat atd. Procvičíte si zde telefonní formality a také tzv. small talk, tedy neformální konverzaci o nepodstatných věcech.
4. Telefonování se zákazníkem či kolegou
Zde se již učebnice začíná zaměřovat více na specializované oblasti vztahů se zákazníky či kolegy. Jsou tu lekce např. o tom, jak si domluvit schůzku s klientem, jak pozvat kolegy na oslavu apod.
5. Obchodní hovory
Tato sekce je již přímo zaměřená na obchodní angličtinu v telefonních hovorech a nejvíce ji využijí např. podnikatelé, manažeři apod. Zaměříte se zde např. na vyřizování reklamací, provádění objednávek, nákup a prodej po telefonu a další témata.
Lekce
Celá kniha obsahuje 27 dvojstránkových pracovních lekcí a na konci každé sekce je navíc jedna lekce jako opakování.Co tvoří náplň takové jedné lekce?
Vzhledem k tomu, že se jedná spíše o cvičebnici než učebnici, je zde prostor především k procvičování než k nějaké prezentaci učiva. Seznámení studentů s jazykem se děje především prostřednictvím audio nahrávek na CD. K těm se samozřejmě pojí nejrůznější aktivity (jsou doplňovačky, přiřazování, otázky a odpovědi apod.) a další cvičení se od nich odvíjí. Na dvou stránkách tedy máte dostatek prostoru, abyste se s látkou seznámili, viděli a slyšeli důležitá slovíčka a fráze přímo v kontextu, a abyste si je dobře procvičili a tím i zapamatovali.
Na konci lekce jsou cvičení 'Listen and Respond', tedy 'poslouchejte a odpovídejte', ve kterých slyšíte jen jednu stranu telefonního hovoru, a vy máte za úkol reagovat podle zadaných instrukcí. Tím si prakticky vyzkoušíte použití právě naučených slovíček a frází přímo v telefonním hovoru.
Ke všem cvičením je v závěru knihy klíč.
Audio CD
Na CD je obsaženo 56 zvukových nahrávek. Z počátky jsou nahrávky pomalé a mluvčí vyslovují zřetelně, postupně se ale samozřejmě zrychlují a znějí více přirozeně. Jsou také zkresleny tak, že zní jako v telefonu, což je také velké plus. Jinak je totiž rozumět člověku z běžné nahrávky na CD a jinak ze sluchátka telefonu. A to se tedy autoři knihy pokusili nasimulovat.
Další zajímavostí je, že ne všichni, kdo na CD mluví, jsou rodilí mluvčí. Na CD uslyšíte nejrůznější přízvuky cizinců, čímž se vás autoři také snaží připravit na to, že se při telefonních hovorech v angličtině pravděpodobně setkáte s různými národnostmi.
V závěru knihy najdete přepis všech nahrávek, takže v případě, že nebudete něčemu rozumět, můžete si to v textu vyhledat.
Phrase Bank
Další důležitou součástí je šestistránkový systematický přehled 250 důležitých frází. Ty nejsou řazeny abecedně, ale tématicky. U sebe tedy najdete např. nejrůznější způsoby, jak se představit, jak požádat volajícího, aby počkal, jak se rozloučit, atd.
Role Play
Pro ty, kteří by knihu používali ve škole či v kurzu, jsou zde také konverzační aktivity pro práci ve dvojicích, tzv. role play.
Celkové hodnocení
Myslím si, že Telephone English od Macmillan je přínosná a velmi dobře zpracovaná publikace. Takto systematický a praktický průvodce světem telefonování v angličtině byl již dlouho potřeba. Žádné zbytečné vysvětlování, čtení dlouhých článků apod. Vše v této knize vede studenty k jedinému cíli - aby se naučili telefonovat efektivněji a s větší jistotou.
Externí Odkazy:
Macmillan: Telephone English - informace o tomto titulu na oficiálních stránkách nakladatelství Macmillan
Englishbooks.cz
V tomto e-shopu zakoupíte Telephone English s 10% slevou.
Telephone English (www.englishbooks.cz)