![Online kurz angličtiny pro začátečníky zdarma](/files/starter-course.gif)
PRACOVNÍ VERZE
Úvodní informace | Mapa kurzu | Ohlasy a komentářeMinulý čas 3
Nepravidelná slovesa B
![I saw it first.](/files/mychicken.gif)
Zde jsou tedy slovesa, jimiž se budeme dnes zabývat:
cost, leave, put, read, say, see, take, tell, think, write
Opět si zkuste ihned minulý čas uvádět ve větách.cost
![](/images/ico_s/sound.png)
![](/images/ico_s/lightbulb.png)
![](/images/ico_s/sound.png)
leave
![](/images/ico_s/sound.png)
![](/images/ico_s/lightbulb.png)
![](/images/ico_s/sound.png)
put
![](/images/ico_s/sound.png)
![](/images/ico_s/lightbulb.png)
![](/images/ico_s/sound.png)
read
![](/images/ico_s/sound.png)
![](/images/ico_s/lightbulb.png)
![](/images/ico_s/sound.png)
I read the newspaper this morning.
![](/images/ico_s/sound.png)
![](/images/ico_s/lightbulb.png)
![](/images/ico_s/sound.png)
They said goodbye and went home.
![](/images/ico_s/sound.png)
![](/images/ico_s/lightbulb.png)
![](/images/ico_s/sound.png)
take
![](/images/ico_s/sound.png)
![](/images/ico_s/lightbulb.png)
![](/images/ico_s/sound.png)
tell
![](/images/ico_s/sound.png)
![](/images/ico_s/lightbulb.png)
![](/images/ico_s/sound.png)
think
![](/images/ico_s/sound.png)
![](/images/ico_s/lightbulb.png)
![](/images/ico_s/sound.png)
I thought about it and the answer is no.
![](/images/ico_s/sound.png)
![](/images/ico_s/lightbulb.png)
![](/images/ico_s/sound.png)
He wrote his first book when he was 15.
To je zmatek...
Tuto poznámku možná prohodíte po přečtení výčtu sloves výše. Jak to, že např. COST a PUT mají oba tvary stejné? A jak to, že READ ma oba tvary stejné ale každý se navíc čte jinak? A jak to, že minulý čas od LEAVE je LEFT? Jak potom rozeznám levou stranu od minulého času slovesa 'odejít'? Kdo se tohle má učit?!Podobnou frustraci určitě chápu. Nebojte se, správný význam daného slovíčka je z věty snad vždy patrný a pokud ne z věty, tak z kontextu.
Vezměme si např. sloveso COST a větu "It cost 20 dollars". Jak poznáme, že tu jde o minulý čas a ne přítomný? No přece v přítomném by bylo "it costs", protože je to třetí osoba jednotného čísla (to, ono).
Kdybychom měli větu v množném čísle, např. "The shorts cost 20 dollars" - tam už by se opravdu mohlo jednat o přítomný (kraťasy stojí...) i minulý (kraťasy stály). Ovšem žádná věta není v reálném životě jen tak vytržená z kontextu. Když vám prodavač řekně v obchodě they cost... asi bude chtít říct, kolik stojí TEĎ, v obchodě. Když se potom novými kraťasy budete chlubit a řeknete they cost..., každý patrně pochopí, že mluvíte o minulosti.
Nebo se podívejme na sloveso PUT, např. na frázi PUT ON. Věta "She put on a sweater" je jednoznačně v minulém, protože v přítomném by bylo koncové -S. Ale co kdyby to bylo třeba v první osobě? "I put on a sweater" - může to znamenat "Oblékl jsem si svetr" nebo "oblékám si svetr". Tuto větu ale pravděpodobně uslyšíme v nějakém kontextu:
I was cold so I put on a sweater.
The evenings are cold so I usually put on a sweater.
Závěrem
Vidíte, že pro správné porozumění, a to neplatí jen pro uvedená nepravidelná slovesa, je důležitý kontext. Vždy se snažte mluvit a psát o něčem smysluplném. Neučte se izolované věty bez kontextu. Pokud něco čtete či posloucháte, nesoustřeďte se jen na jedno konkrétní slovo či jednu konkrétní větu. Vždy mějte na zřeteli celou situaci, které se věta týká. Potom nebudete mít problém rozumět, co daným slovíčkem člověk míní.Slovíčka použitá v tomto článku si můžete prostudovat a procvičit zde:
Nepravidelná slovesa (Unit 7/2)