Vydáno dne 17.09.2010
Dnes nabízíme jednoduchý tip, jak oživit hodiny angličtiny a napomoci studentům zlepšit slovní zásobu i vyjadřovací schopnosti.
Dnes se obracíme spíše na učitele angličtiny se zajímavým nápadem na oživení hodin. Určitě se nejedná o žádnou novinku, ale někteří ji možná neznají. Není však důvod, proč by tento nápad nemohli použít i studenti věnující se samostudiu.
Brainstorming (brain = mozek, storm = bouře) je technika zaměřená na generování co nejvíce nápadů na dané téma (nebo k řešení nějakého problému).
Pozn.: Více si můžete přečíst na anglické Wikipedii
Tato technika je nejčastěji spojována s kreativními týmy reklamních agentur nebo vyšším managementem. Určitě se však dá velice úspěšně aplikovat i v hodinách angličtiny a to hned několika způsoby. Dnes si tedy řekneme, jak bouřit mozky ke zlepšení naší angličtiny.
Brainstorming v hodinách angličtiny je v podstatě hra se slovíčky. Pokud tuto hru hrajete poprvé, určitě je vhodné vysvětlit studentům, co vlastně brainstorming je, a připomenout (či naučit) slovíčka brain a storm.
Potřebovat budete pouze tabuli. Každý student (či dvojice studentů) bude mít před sebou papír a tužku. Na tabuli se napíše dané téma (ideálně jedno slovo), ke kterému se budou snažit studenti hledat slovíčka ze své vlastní slovní zásoby. Nepoužívají se slovníky ani poznámky z předchozích hodin.
Studenti pak mají za úkol zapsat co nejvíce slovíček, která jakkoli souvisí s daným tématem. Může se jednat o podstatná jména, přídavná jména nebo slovesa a studenti je mohou psát pod sebe či vedle sebe. Nejde o to vymýšlet věty či vazby, pouze psát co nejrychleji slova, která se studentům vybaví k danému tématu.
Na začátku je dobré určit časový limit (např. 5 minut). Pokud však vidíte, že studenti před vypršením limitu nemohou na nic dalšího přijít, je samozřejmě možné skončit se zapisováním dříve. Skončit dříve lze také v momentu, kdy studenti mají slovíček napsáno již příliš mnoho, s ohledem na další práci s nimi.
Bouřit mozky může učitel se studenty pochopitelně kdykoli, ale rozhodně není špatné zaměřit se na tuto aktivitu hlavně před začátkem nějakého tématu. Ať už jde o konverzační téma, o kterém bude v dané hodině řeč, nebo třeba téma nové lekce v učebnici.
To, že studenti musí svá slovíčka zapisovat, je určitě praktické i z důvodu zvládnutí správného pravopisu. Učitel může chodit během psaní po třídě a kontrolovat daná slovíčka. Na případné chyby může studenty rovnou upozornit, popřípadě si může nechat jejich chyby na pozdější hromadnou diskuzi.
Po skočení časového limitu mají studenti před sebou delší či kratší seznamy slovíček, která souvisí se zvoleným tématem. Úkolem učitele je dostat tato slovíčka na tabuli. Vyvolává studenty v řadě jednoho po druhém a ti pak buď řeknou jedno, nebo třeba tři slovíčka ze svého seznamu, dokud nejsou na tabuli všechna slovíčka celé třídy.
Nyní jsou slovíčka na tabuli. Mnozí studenti se určitě budou chytat za hlavu, že je slova jejich spolužáků nenapadla, jiní si zase budou pilně zapisovat nová slovíčka do sešitu. Jak se slovíčky naložit je pak na učiteli samotném. Zde je několik příkladů:
Vysvětlování
Pokud máte pokročilejší studenty, je dobré, aby se snažili anglicky vysvětlit, jak dané slůvko souvisí se zadaným tématem. Zde samozřejmě každý student vysvětluje právě své slovo.
Psaní
Studenti mohou ve dvojicích mít za úkol z náhodně zvolených slov vytvořit věty.
Vazby a fráze
Dále mohou studenti hromadně ve tříde nebo po dvojicích vymýšlet spojení, vazby a fráze k jednotlivým slovům.
Domácí úkol
Za domácí úkol pak můžete studentům zadat buď napsání eseje na dané téma, kdy se mohou slovíčka z tabule použít jako dobrá pomůcka, nebo můžete každému studentovi přidělit například pět slov, ke kterým musí za domácí úkol vymyslet věty.
Dnešnímu článku není úmyslně přidělena úroveň znalosti angličtiny, jelikož se mozky dají bouřit na všech znalostních úrovních od elementary po advanced.
Pokud jste studenti, kteří nenavštěvují žádný kurz, můžete pochopitelně také bouřit mozky. Můžete někoho poprosit, ať vám vybere téma. Můžete si také udělat svůj seznam témat a náhodně vybrané téma se pak snažit rozebrat, napsat co nejvíce slov v co nejkratší době. Ideální samozřejmě je, když tak mohou pracovat alespoň dva studenti.
Na závěr vám nabízíme několik témat vhodných pro bouření mozků. Jejich výčet je však samozřejmě neomezený.
accidents | flying | religion |
adventure | health | shopping |
advertising | history | school |
animals | holidays | sport |
cars | houses | superstitions |
crime | love | technology |
education | money | television |
environment | music | tourism |
family | pets | travel |
fashion | politics | work |
Určitě se však snažte volit téma související s probíranou látkou. Většina lekcí učebnic angličtiny se vždy věnuje konkrétnímu tématu.