Help for English

Výuka v 15ti letech?

 

Ahoj, je mi 15 let a napadlo mě, že bych si mohla občas přivydělat nějaký ten peníz doučováním angličtiny mladších studentů. Angličtina mě hrozně baví a učím se ji s malou přestávkou v podstatě už od školky. Myslím si, že mohu říci, že jsem v ní dobrá. S výslovností nemám problém a je z mnoha koutů na můj věk chválena. Ale přeci jen nejsem profík a v anglicky mluvící zemi jsem nikdy nebyla. Mám strach, abych těm dětem ještě neuškodila nebo jim (pokud jsou začátečníci) nepoložila špatné základy. Neokoukali ode mě špatnou výslovnost nebo tak.. Koukám na angl. filmy, seriály a občas zajdu i na konverzaci s rodilým mluvčím, ale prostě si nejsem úplně jistá. Jaký na to máte názor? :)

Dobrá výslovnost je podle mého názoru významný prvek, ale stejně tak důležité je, aby člověk, který doučuje, velmi dobře ovládal gramatiku do příslušné úrovně a byl schopen jí žákům či studentům náležitým způsobem vysvětlit. U člověka, kterého neznám tohle posuzovat samozřejmě nemohu, ale předpokládám, že i tohle máte zvládnuté.

Na úvod: moje odpověď se zakládá na tom, že chceš svou práci dělat dobře a ne jen kvůli tomu, aby sis vydělala pár kaček. Protože jak všichni víme, práce učitele se dá provozovat několika způsoby, jejichž výsledky se krutě liší. :-)

Já myslím, že do toho klidně můžeš jít, ALE je třeba, aby sis uvědomila, že práce učitele není (kolikrát) žádný med. :-) Příprava na hodinu je nezbytná a trvá více méně stejně dlouho jako hodina sama (minimálně ze začátku). Nemůžeš čekat, že studenti budou postupovat ve své angličtině podle tvých představ, tzn. neměj žádné iluze, jen naději. :-)

Pak rozhodně doporučuju – pokud máš možnost – sejít se s někým, kdo něco podobného provozuje a něco se přiučit. A pokud ne, co třeba některý ze seminářů na 3. ročník Englishbooks Day with City & Guilds? Letos jich je na výběr pro učitele angličtiny opravdu hodně.

Taky sem můžeš hodit tvou představu, jak by sis asi představovala, že by tvá hodina měla vypadat (plus ta příprava na ni)…

Já začínal s “doučkem” angličtiny v 19 letech a myslel jsem si, jak jsem ohromný a teprve postupně jsem zjišťoval, co všechno nevím – ani ne třeba gramatiku a tak, jako spíš metody, jak na studenty, jak to podat.
Že nelze postupovat zběsilou rychlostí. A že věci, co mi přijdou snadné, jim můžou zabrat třeba i půl roku. A že děti se učí úplně jinak než středoškoláci a ti zase úplně jinak než dospělí co jim je přes 35–40…

Přiznám se, že jsem tenkrát vůbec neuvažoval o tom, jestli někomu můžu špatnou výukou uškodit… :-| Až postupem času jsem na sobě začal makat s vědomím toho, že bych měl učit co nejlépe dovedu.

Podle toho, co popisujete (filmy, konverzace) bych to viděl dobře a být Vámi bych se to nebál zkusit. :) Dle mého názoru je nejdůležitější výslovnost, ta už se nikdy pořádně neopraví, a správné používání základní gramatiky – víc stejně ty děti nezvládají.
Metody vysvětlování a vyučování jsou, myslím, až druhořadé, pokud hodláte doučovat žáky ZŠ. A počítejte s tím, že většinu dětí, které musí mít doučování, to nebaví a nezajímá. :-P

Moc děkuji za názory :) toho, že příprava někdy dlouho trvá jsem si vědoma. Ale jsem perfekcionistka a vše musím mít vždy perfektně nastudované, takže s tím určitě nebudu mít problém :D dodali jste mi odvahu, tak asi něco zkusím :) .. na děti, které ale angličtina vůbec nebaví jsem nepomyslela :DD asi si nejdříve vyberu někoho od známých, kdo k ní nějaký odpor nemá .) :D

 

Příspěvky mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé. Pokud máte účet můžete se přihlásit.

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek Help For English za ně nenese zodpovědnost.