Dobrý den, jsem sedmadvacetiletý otec čtyř dětí. V průběhu postupného rozrůstání rodiny jsem střídal školy i učební obory a výsledek je takový, že z těch 6-ti středních škol jsem nedodělal ani jednu a brzy jsem musel začít pracovat. Před pár měsíci jsem k zaměstnání přidal ještě vedlejší výdělečnou činnost a nyní podnikám v několika oborech. „Jdu tedy z práce do práce“. V žádném případě si nestěžuji, jsem šťastný, jen popisuji jak asi vypadalo mé studium angličtiny a mírně se snažím nastínit, že se všemi ostatními povinnostmi a činnostmi si již neumím najít volný čas. Spíše mám mnohdy ten nepříjemný ( mylný ) pocit, že „čas schází“. Kurzy či jiné obdobné pravidelné učení tedy nepřipadá v úvahu. A jelikož jsem základní školu absolvoval ve „zbytkové“ „nejazykové“ třídě C na jazykové ZŠ, umíte si asi udělat obrázek, jaký zmatek v gramatice a přístupu k učení v nás vyvolaly neúměrně časté změny vyučujícího a rozdílné metody výuky. Mám tedy některé znalosti řekl bych mírně pokročilejší, ale hrubé mezery a nedostatky v základech mě zatím nevyhnutelně staví k „dlouhodobým začátečníkům“.
Začal jsem tedy hledat studijní systém šitý na míru.
Nyní již pár měsíců poslouchám anglické texty, kdykoliv se dá. Tedy kdykoliv jedu autem, dopoledne při práci v zaměstnání ( většinou to podmínky dovolují v průměru 1–5hod denně ), někdy i odpoledne při podnikání ( Ø 15 – cca120min denně ) a při každé příležitosti mp3 z mobilu do sluchátek či repro, je-li po ruce s nerušeným klidem k poslechu. Poslouchám hlavně VoA – Voice of America Special English téměř výhradně program Explorations, protože témata tohoto programu mě zajímají a společně s poslechem angličtiny se i dozvídám a učím mnoho dalšího. VoA mají na webu také psané texty ke každému článku. Je to však týdenní 15-timinutový program, takže ty mp3 z archivu za cca 5 minulých let většinou již znám z paměti. To je tedy americká ang. Z počátku jsem více poslouchal podcasty z listen-to-english.com, což je britská angl. A občas se mi i dařilo něco ulovit na BBC. Na čtení textů jsem si bohužel zvládl udělat čas jen asi dvakrát.
Jak asi tušíte,zvolil jsem cestu aktivního a pasivního poslechu. Hledám informace ohledně této učební metody, abych našel kombinaci a postup ideální pro mou situaci a mé možnosti. Zde jsem do několika otázek shrnul to, co mě zajímá. Prosím, odpovězte klidně jen na něco, budu rád za každou radu.
1 – Máte někdo větší zkušenosti s výukou poslechem, než-li jen to, že posloucháte a jsou znát výsledky ? ( podrobnější tipy – co a jak ano, co ne … )
2 – Momentálně mě nenapadá lepší postup mého učení, než-li tento : dlouhodobý aktivní i pasivní poslech speciálně připravený k učení jazyka, jako nabízí VoA / listen-to-english / apod. ( pomalejší čtení s jasným rozdělováním slov a „kvalitní“ výslovností ) >>> dlouhodobý aktivní i pasivní poslech běžné angličtiny ( neupravené k učení ) >>> čtení textů s poslechem ( před / po / zároveň / s různými cvičeními „DIY“ ) >>> a až bude více času, tak komplexnější studium s učebnicí, testy apod. Otázka : Co tomuto postupu říkáte ? Co byste na něm příp. pozměnily ?
3 – Máte něco bližšího k učební metodě systémem obdobným u malých dětí ( mateřský – postupně „odkoukaný“ jazyk ) ? Trochu se to podobá systému, který jsem si na sebe vymyslel. Co tedy k tomu ? Více intenzivnosti prožitku ( vžití se do situace ) ?
4 – Tuším, že kombinace aktivního a pasivního poslechu je v jistém slova smyslu „účinná“, samostatný aktivní poslech by asi také „uspěl“, ale co dlouhodobý pasivní poslech ? Máte někdo tušení, zkušenosti či konkrétní informace ( příp. důkaz ), že samostatný ( bez jiných učebních metod ) dlouhodobý pasivní poslech může VÝRAZNĚ ZLEPŠIT „myšlení v angl.jazyce“, porozumění textům, nebo může znamenat veliké výhody při budoucím aktivním učení ( či gramatiku nebo snad dokonce i „mluvení“-tedy asi slovní zásobu, o výslovnosti jasně pochybuji ) ?
Patřím totiž k těm lidem, kteří bytostně věří, že podvědomí je velice „silné“ a v životě se tohoto poznatku dá bezesporu velmi využívat. ( avšak výhradně v „dobrém úmyslu“ )
5 – Jaký je tedy podle vás ideální podíl aktivního a pasivního poslechu, je-li to na příštích několik měsíců nejspíše můj jediný učební systém ? ( tedy kolik času denně aktiv.p. a kolik času denně pasiv.p. )
6 – Máte co říci k Magické Angličtině ?
7 – Co je doopravdy OTOAOXOUOSO ( „O“ vynechte – maskování před vyhled. ) ? Zaznamenal jsem mnoho pochvalných recenzí a názorů a jen méně než 1% těch ostatních. A v jednom z těchto nelichotivých názorů stálo, že si snad pochvaly píší sami/na objednávku a ty nelichotivé aktivně „odstraňují“. Kromě toho a divného vnitřního pocitu z mnohých byť pochvalných recenzí se mi nelíbí jen ta cena. Ta by ale mohla být pochopitelná a poctivá, kdyby nešlo jen o výdělek ( mizející nelichotivé poznámky z internetu však tvrdí něco jiného ).
8 – Mimo jiné i kvůli zmatkům v mé výuce na školách dodnes nevím, zda-li se učím britskou či americkou angličtinu a jaké všechny jsou vlastně mezi tím rozdíly. Rád bych se ale nejprve učil tu angličtinu, se kterou se dorozumím po světě. Nemám ani tak v plánu pobývat v Anglii, či Severní Americe, jako spíše chci umět „jeden z nejrozšířenějších“ jazyků světa. Která to tedy je angličtina ? Americká ?
9 – Má smysl poslouchat ( učit se ) obě verze jazyka ? ( brit. i amer. ) Nebyl by v tom zmatek ? Nebo může to snad být naopak výhoda při pochopení těch rozdílů ?
10 – V závislosti na předchozích dvou otázkách se chci zeptat na
další zdroje poslechu ( ale ne TV, satelit a ideálně ani rádia a on-line
vysílání – tech.důvody > či-li nejlépe podcasty, mp3 a jiné
audiostopy nalezitelné na webu )
a) speciálně upravených pro učení angl.jazyka
b) běžné angličtiny ( zajímám se o audioknihy mých oblíbených autorů,
ale v neupravených textech mám zatím trochu zmatek a u odbornějších knih
mi unikají významy i celých částí textu )
11 – Poměr toho, co umím anglicky ze škol a toho, co jsem se naučil z běžného života, z dlouhodobého užívání PC a nynějšího aktivního a pasivního poslechu se po posledním odchodu ze školy velice rychle vyrovnal a dál se rychle navyšují znalosti a dovednosti z mimoškolního „učení“. To je pro mne vynikající důkaz toho, že má metoda by měla fungovat a za pár let budu zcela plynně hovořit, psát i rozumět anglicky a jak doufám budu před branami odbornějších částí jazyka. Co vy si myslíte o tomto „dětském“ způsobu učení ? Nevidíte v tom mezery či chyby, na které bych nerad narazil až po měsících / letech „učení“ či chybného poslechu ?
Mnohokrát vám děkuji za čas a pozornost, případné odpovědi, rady a tipy a přeji krásný den.
.matěj..