Help for English

Učební systém na míru.

 

Dobrý den, jsem sedmadvacetiletý otec čtyř dětí. V průběhu postupného rozrůstání rodiny jsem střídal školy i učební obory a výsledek je takový, že z těch 6-ti středních škol jsem nedodělal ani jednu a brzy jsem musel začít pracovat. Před pár měsíci jsem k zaměstnání přidal ještě vedlejší výdělečnou činnost a nyní podnikám v několika oborech. „Jdu tedy z práce do práce“. V žádném případě si nestěžuji, jsem šťastný, jen popisuji jak asi vypadalo mé studium angličtiny a mírně se snažím nastínit, že se všemi ostatními povinnostmi a činnostmi si již neumím najít volný čas. Spíše mám mnohdy ten nepříjemný ( mylný ) pocit, že „čas schází“. Kurzy či jiné obdobné pravidelné učení tedy nepřipadá v úvahu. A jelikož jsem základní školu absolvoval ve „zbytkové“ „nejazykové“ třídě C na jazykové ZŠ, umíte si asi udělat obrázek, jaký zmatek v gramatice a přístupu k učení v nás vyvolaly neúměrně časté změny vyučujícího a rozdílné metody výuky. Mám tedy některé znalosti řekl bych mírně pokročilejší, ale hrubé mezery a nedostatky v základech mě zatím nevyhnutelně staví k „dlouhodobým začátečníkům“.

Začal jsem tedy hledat studijní systém šitý na míru.

Nyní již pár měsíců poslouchám anglické texty, kdykoliv se dá. Tedy kdykoliv jedu autem, dopoledne při práci v zaměstnání ( většinou to podmínky dovolují v průměru 1–5hod denně ), někdy i odpoledne při podnikání ( Ø 15 – cca120min denně ) a při každé příležitosti mp3 z mobilu do sluchátek či repro, je-li po ruce s nerušeným klidem k poslechu. Poslouchám hlavně VoA – Voice of America Special English téměř výhradně program Explorations, protože témata tohoto programu mě zajímají a společně s poslechem angličtiny se i dozvídám a učím mnoho dalšího. VoA mají na webu také psané texty ke každému článku. Je to však týdenní 15-timinutový program, takže ty mp3 z archivu za cca 5 minulých let většinou již znám z paměti. To je tedy americká ang. Z počátku jsem více poslouchal podcasty z listen-to-english.com, což je britská angl. A občas se mi i dařilo něco ulovit na BBC. Na čtení textů jsem si bohužel zvládl udělat čas jen asi dvakrát.

Jak asi tušíte,zvolil jsem cestu aktivního a pasivního poslechu. Hledám informace ohledně této učební metody, abych našel kombinaci a postup ideální pro mou situaci a mé možnosti. Zde jsem do několika otázek shrnul to, co mě zajímá. Prosím, odpovězte klidně jen na něco, budu rád za každou radu.

1 – Máte někdo větší zkušenosti s výukou poslechem, než-li jen to, že posloucháte a jsou znát výsledky ? ( podrobnější tipy – co a jak ano, co ne … )

2 – Momentálně mě nenapadá lepší postup mého učení, než-li tento : dlouhodobý aktivní i pasivní poslech speciálně připravený k učení jazyka, jako nabízí VoA / listen-to-english / apod. ( pomalejší čtení s jasným rozdělováním slov a „kvalitní“ výslovností ) >>> dlouhodobý aktivní i pasivní poslech běžné angličtiny ( neupravené k učení ) >>> čtení textů s poslechem ( před / po / zároveň / s různými cvičeními „DIY“ ) >>> a až bude více času, tak komplexnější studium s učebnicí, testy apod. Otázka : Co tomuto postupu říkáte ? Co byste na něm příp. pozměnily ?

3 – Máte něco bližšího k učební metodě systémem obdobným u malých dětí ( mateřský – postupně „odkoukaný“ jazyk ) ? Trochu se to podobá systému, který jsem si na sebe vymyslel. Co tedy k tomu ? Více intenzivnosti prožitku ( vžití se do situace ) ?

4 – Tuším, že kombinace aktivního a pasivního poslechu je v jistém slova smyslu „účinná“, samostatný aktivní poslech by asi také „uspěl“, ale co dlouhodobý pasivní poslech ? Máte někdo tušení, zkušenosti či konkrétní informace ( příp. důkaz ), že samostatný ( bez jiných učebních metod ) dlouhodobý pasivní poslech může VÝRAZNĚ ZLEPŠIT „myšlení v angl.jazyce“, porozumění textům, nebo může znamenat veliké výhody při budoucím aktivním učení ( či gramatiku nebo snad dokonce i „mluvení“-tedy asi slovní zásobu, o výslovnosti jasně pochybuji ) ?

Patřím totiž k těm lidem, kteří bytostně věří, že podvědomí je velice „silné“ a v životě se tohoto poznatku dá bezesporu velmi využívat. ( avšak výhradně v „dobrém úmyslu“ )

5 – Jaký je tedy podle vás ideální podíl aktivního a pasivního poslechu, je-li to na příštích několik měsíců nejspíše můj jediný učební systém ? ( tedy kolik času denně aktiv.p. a kolik času denně pasiv.p. )

6 – Máte co říci k Magické Angličtině ?

7 – Co je doopravdy OTOAOXOUOSO ( „O“ vynechte – maskování před vyhled. ) ? Zaznamenal jsem mnoho pochvalných recenzí a názorů a jen méně než 1% těch ostatních. A v jednom z těchto nelichotivých názorů stálo, že si snad pochvaly píší sami/na objednávku a ty nelichotivé aktivně „odstraňují“. Kromě toho a divného vnitřního pocitu z mnohých byť pochvalných recenzí se mi nelíbí jen ta cena. Ta by ale mohla být pochopitelná a poctivá, kdyby nešlo jen o výdělek ( mizející nelichotivé poznámky z internetu však tvrdí něco jiného ).

8 – Mimo jiné i kvůli zmatkům v mé výuce na školách dodnes nevím, zda-li se učím britskou či americkou angličtinu a jaké všechny jsou vlastně mezi tím rozdíly. Rád bych se ale nejprve učil tu angličtinu, se kterou se dorozumím po světě. Nemám ani tak v plánu pobývat v Anglii, či Severní Americe, jako spíše chci umět „jeden z nejrozšířeněj­ších“ jazyků světa. Která to tedy je angličtina ? Americká ?

9 – Má smysl poslouchat ( učit se ) obě verze jazyka ? ( brit. i amer. ) Nebyl by v tom zmatek ? Nebo může to snad být naopak výhoda při pochopení těch rozdílů ?

10 – V závislosti na předchozích dvou otázkách se chci zeptat na další zdroje poslechu ( ale ne TV, satelit a ideálně ani rádia a on-line vysílání – tech.důvody > či-li nejlépe podcasty, mp3 a jiné audiostopy nalezitelné na webu )
a) speciálně upravených pro učení angl.jazyka
b) běžné angličtiny ( zajímám se o audioknihy mých oblíbených autorů, ale v neupravených textech mám zatím trochu zmatek a u odbornějších knih mi unikají významy i celých částí textu )

11 – Poměr toho, co umím anglicky ze škol a toho, co jsem se naučil z běžného života, z dlouhodobého užívání PC a nynějšího aktivního a pasivního poslechu se po posledním odchodu ze školy velice rychle vyrovnal a dál se rychle navyšují znalosti a dovednosti z mimoškolního „učení“. To je pro mne vynikající důkaz toho, že má metoda by měla fungovat a za pár let budu zcela plynně hovořit, psát i rozumět anglicky a jak doufám budu před branami odbornějších částí jazyka. Co vy si myslíte o tomto „dětském“ způsobu učení ? Nevidíte v tom mezery či chyby, na které bych nerad narazil až po měsících / letech „učení“ či chybného poslechu ?

Mnohokrát vám děkuji za čas a pozornost, případné odpovědi, rady a tipy a přeji krásný den.

.matěj..

nejmenovaná firma se se mnou po vydání recenze chtěla soudit o několik milionů a vyhrožovali právní i neprávní cestou… recenzi jsem stáhnul. Asi tak. Více se k tomu vyjadřovat nebudu. Nestojí mi to za to.

k tomu učení přímým způsobem/poslechem/jak se učí děti … myslím, že když budete hodně poslouchat a podpoříte to studiem gramatiky a budete se sám sebe ptát, proč jsou v textu která slova a struktury, bude to ta nejlepší kombinace (oproti například callanově metodě, kde nad tím moc nepřemýšlí, jen se to nabiflují – mám zkušenost s někým, koho jsem doučoval, který předtím chodil na callana, a přišlo mi, že sice jakoby cítil, jak by to mělo zhruba vypadat, ale když přišlo na nějaké složitější obměny, tak byl ztracen)
myslím si, že moct se zabývat gramatikou, nemusí být zkostnatělost, ale může to být výhoda (oproti malému dítěti, co se učí přímo), prostě máte navíc slušný racionální nástroj, schopnosti zobecňovat atd …
také si myslím, že to, že se děti naučí rychleji jazyk, je trochu mýtus – vždyť se ho učí mnoho let a mají na to celé dny (pracující a studující tomu věnují třeba jen chvilku denně, pokud v tom prostředí nežijí) … a i když je dětem třeba 10, tak bych se trochu zdráhal říct, že jazyk umí „pořádně,“ protože (si myslím, že) používají spíše snadné struktury a omezenou slovní zásobu, kterou pak doplňují dalších deset a více let …
toť můj názor (uvědomuji si, že to není příliš podložené)

to brekeke:
mrkněte se na dokument The Human Body (Lidské tělo) na díl o dětech, je tam velmi kvalitně názorně vysvětleno jak se dítě v prvních letech života učí nejen jazyku, ale i poznání ostatního.
Myslím že Vás to celkem překvapí.
Doporučuji i dokumenty o bilingvismu. Škoda, že nejsem jeden z takto vybavených jedinců…

teo: ok, diky za tip, mrknu na to

Gratuluji Vám, Matěji, ke čtyřem dětem!

Prošel jsem tu na webu nové články nazpět až do srpna a našel ty dva, které představují, myslím, pro Vás vhodné weby. Mrkněte na ty dva články a mohly by se Vám líbit.
Jsou i další a další odkazy, ale tyhle jsou opravdu dobré.

http://www.helpforenglish.cz/…Lessons.html
(nejen poslech, ale i praktická cvičení!)

http://www.helpforenglish.cz/…a-videa.html

Hodně chuti a radosti z učení přeji!

 

Příspěvky mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé. Pokud máte účet můžete se přihlásit.

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek Help For English za ně nenese zodpovědnost.