Help for English

Zkušenosti s výukou angličtiny

 

NEZNÁME SLOVKO V TEXTE A V LANGUAGE LAB


1.Pri neznámom slovku v texte neotváram hneď slovnik, ale sa snažím uhádnuť neznáme slovko. Nie je to strata času.
Cibria sa tým aj pre bežný život dve veľmi dôležité schopnosti


• Schopnosť dedukcie , ako to vidím v detektívkach u vyšetrovateľov


• Schopnosť intuitívneho cítenia, ktorú majú viac rozvinutú dievčatá


2. Ak narazím v Language Lab — softvér z tohto webu na výuku sloviek — na neznáme slovko napr. astonished, chvíľu s ním v mysli žonglujem a vzápätí ho zaraďujem ku— na internete čítanému životopisu— Nicole Teslu a jeho až neuveriteľnej schopnosti technickej vizualizácie.


Veď aj človek pri jedení má potravu riadne požuť a až potom prehltnúť. A tak je to i s neznámym slovíčkom, ktoré je jedným sústom.

AKO SA ZBAVIŤ TRÉMY PRED TABUĽOU ALEBO VZMUŽILE VPRED!



Mladý talentovaný odborník sa mal o týždeň zúčastniť konkurzu na miesto docenta vysokej školy. Podmienkou prijatia bolo – predniesť odbornú prednášku v angličtine v triede pred skúšobnou komisiou. Angličtina nebola problém. Problémom bola obrovská tréma z verejného vystúpenia, ktorá ho o týždeň ochromí…

Trémista navštívil múdreho muža, ktorý mu poradil: „ Od dnešného dňa si každý deň živo predstavujte, ako stojíte a prednášate sebaistým hlasom pred skúšobnou komisiou. Postavte sa doma uprostred izby, obrazne si všetkými zmyslami vyvolajte skúšobnú miestnosť. Za vami je tabuľa, na ktorú píšete a počúvajte svoj hlas, ktorý sa zvučne a zreteľne nesie v triede ku každému vážne sa tváriacemu profesorovi.“

A ako to dopadlo? Mladý odborník nielenže úspešne zložil konkurz, ale sa aj navždy zbavil trémy z verejného vystupovania.



DODATOK. Táto metóda sa spomína aj v biblii. Použil ju Ježiš, keď sa deň pred svojim ukrižovaním modlil v Getsemanskej záhrade a obrazne vopred prežíval svoje nastávajúce utrpenie.

Na druhý deň počas dlhých hodín pomalej smrti jeho ústa nevydali ani jediný ston.

STÁLE PLATÍ DOPORUČENIE JÁNA AMOSA KOMENSKÉHO PRI VÝUKE ANGLIČTINY



Bolo pre mňa zvláštne, keď nám učiteľ jazyka dával PREPISOVAŤ texty. A takmer vždy mi našiel nejakú chybu. Pri štúdiu angličtiny som zistil, že pri tomto jazyku, kde sa inak vyslovuje a úplne inak píše, je to nevyhnutné. Aj keď skúsenosť s PREPISOVANÍM sa zdá staromódna, mne výdatne pomohla. Pri PREPISOVANÍ som mal viac času na rozmyslenie gramatiky i slovíčok.

Keď si sadám ku počítaču, vždy mám poruke pero a diár. Pri Language Lab nové slovko nielen počúvam ale si ho aj zapíšem. Jemná motorika ruky posilňuje jeho zapamätanie. V práci pri písomnom styku akoby to človek našiel. Kultivovaný písomný prejav zákazník vždy ocení. 

PREČO SOM ZAČAL ČÍTAŤ V ANGLIČTINE ROZPRÁVKY ALEBO PRESÝTENOSŤ ROZUMU INFORMÁCIAMI.

Často som mal pri štúdiu angličtiny pocit akejsi únavy a nespokojnosti. Neskôr som zistil, že táto únava pramenila z dlhodobého JEDNOSTRANNÉHO zaťažovania rozumu z ustavičného PRIJÍMANIA INFORMÁCIÍ.

Nastala PRESÝTENOSŤ informáciami. Tento stav je dlhodobo veľmi nebezpečný — poznám milionára z nášho mesta, u ktorého takéto jednostranné zaťažovanie viedlo až ku kolapsu mozgových buniek — dnes naďalej riadi svoj prosperujúci podnik z invalidného vozíka, naďalej hľadá ďaľšiu sebarealizáciu v čiste rozumovom prepínaní.

Veľa študentov má práve z tohto dôvodu akúsi vnútornú nespokojnosť a začínajúce prvé zdravotné problémy. Napriek perfektnej strave a ohľaduplnému domácemu prostrediu.

Vyváženie mi prinieslo až čítanie klasických rozprávok v angličtine . Ich dej sa DOTÝKAL MOJICH CITOV a to prinieslo mojej mysli bezprostredne vytúžené občerstvenie. Rozprávky oddeľujú dobro od zla – než život tieto pojmy zmätie. Dej rozprávky som v slovenčine poznal — boli to pre mňa chvíľky návratov do detstva, ktoré som si celkom rád a s chuťou opäť prežil. Akoby som si s dávnym kamarátom zaspomínal na detstvo. Rozprávky, napríklad aj od Andersena majú význam pre deti ale poučenie aj pre dospelého.

Zaujímavé bolo, že ma dej neunavoval, ale držal ma v príjemnom napätí, neznáme slovká som si ľahko domýšľal. To isté platí i pre básne a klasickú literatúru. Ak sa človek otvorí deju, dôjde u neho ku pozitívnemu naladeniu a mnohé gramatické nejasnosti a frázy mu akoby samy vhupnú do hlavy.

AKO SOM SI NAJLEPŠIE ZAPAMÄTAL PREBERANÉ UČIVO A TO NIELEN Z ANGLIĆTINY.

Trh ponúka rôzne lákavé metódy a drahé kurzy s priťahujúcimi názvami na zlepšenie pamäti. Po prečítaní množstva kníh a osobných skúsenostiach som dospel jednoznačne ku presvedčeniu, že dobrá metóda musí byť predovšetkým PRIRODZENÁ . Najlepšie som si učivo zapamätál — a aj najnovšie výskumy to potvrdzujú — ak som látku niekomu VYSVETĽOVAL. Keď som bol študentom, hovoril som si látku doma nahlas, pričom som si predstavoval učiteľa, ktorý ma počúva. Malo to trojaký úžitok.

Gramatiku alebo i iné som si omnoho lepšie vštepil do pamäti.

Postupne som sa naučil vyjadrovať svoje myšlienky so stále bohatšou slovnou zásobou, čo mi neskôr pomohlo vo firme pri práci s ľudmi.

A zároveń to bolo aj rečnícke cvičenie, čo vrelo doporučujem.

Skrátka som sa doma hral na učiteľa. Neskôr som zistil, že si už nemusím opakovať NAHLAS, lebo ten istý efekt som dosiahol, aj KEĎ SOM V DUCHU VYSVETĽOVAL pôvabnej spolužiačke , čo správneho chlapa vždy podnieti ku zlepšovaniu. 

A COUNTRY CAN BE JUDGED BY THE QUALITY OF ITS PROVERBS. GERMAN PROVERB
ZEMI MŮŽEME POSUZOVAT PODLE KVALITY JEJÍCH PŘÍSLOVÍ.

Svoju pamäť pre angličtinu si denne trénujem na anglických prísloviach.

Na českom we — pozri odkazy — sa na každý deň ponúka jedno i s prekladom. Naučím sa ho naspamäť, čo je hneď 11 slovíčok s troma slovesami. Prepíšem si ho a najmä v duchu o ňom chvíľu vecne a zmysluplne premýšľam. O jeho význame i gramatike — najlepšie v angličtine.

A tiež , a to je nesmierne dôležité, aj o jeho praktickom využití pre moje doterajšie prežitia. Takto som našiel neraz odpovede na veľa gramatických ale aj životných nejasností.

No super, už aj po slovensky sa zlepšujem.

BELIEVE IT OR NOT! VERTE — NEVERTE ! KAREL SVOBODA A MYŠLIENKOVÉ FORMY SAMOVRAŽDY. ČO TO MÁ SPOLOČNÉ S ANGLIČTINOU?

• ZÁKON PRÍŤAŽLIVOSTI ROVNORODÉHO
V triede sa už po prvých dňoch vytvoria skupinky študentov, ktorí majú čosi vnútorne spoločné. Ich priateľstvá vydržia roky. Ľudová múdrosť nás stáročia uisťuje — Rovný rovného si hľadá, vrana ku vrane sadá. Tento web tiež priťahuje tú veľkú skupinu nadšencov, ktorí majú v sebe túžbu hrať sa s angličtinou.


• VEĽKÝ MOZOG ČLOVEKA PRACUJE AKO NEUVERITEĽNE VÝKONNÝ MULTIFUNKČNÝ MOBIL S INTERNETOM A RÁDIOM
Veľký mozog človeka je ako rádio, kde mozgové závity neustále našou vôľou NAĽAĎUJEME na PRÍJEM blízkych i veľmi vzdialených informácií a myšlienkových foriem, ktoré ako miliardy neviditeľných „oblakov“ obklopujú našu Zem. Tieto myšlienkové formy si pre lepšiu názornosť predstavujem ako rozsiahle encyklopedické webové stránky na internete. Tak ako KLIKNUTÍM na webovú stránku sa dostávam okamžite na server s we stránkou hoci na opačnom konci sveta.


• UVEDOMENIE SI TOHTO ZÁKONA DÁVA ČLOVEKU SCHOPNOSŤ DETSKY ĽAHKO RIADIŤ SVOJE MYŠLIENKY A NÁLADU.
Človek má v sebe driemajúce schopnosti, ktoré čakajú na jeho zavolanie, ktoré sa chcú vedome nalaďovť príjemne a pozitívne — vtedy máme NÁLADU , sme dobre NALADENÝ. Všetko závisí od nášho vlastného citového chcenia. Slobodné rozhodnutie je v našich rukách.

• VEĽKÝM MOZGOM AKOBY MOBILOM VEDOME VYSIELAME DO OKOLIA SVOJE MYŠLIENKY, ČI UŽ HOVORENÍM ALEBO MYSLENÍM.
VLASTNÉ CHCENIE je akoby poslom ktorý je magneticky priťahovaný ku podobným myšlienkovým formám— we stránkám— ktoré vytvorili a živia rovnako zmýšľajúci ľudia. A zároveň je mozog spojený s touto myšlienkovou formou akoby s optickým vláknom, ktorým môže z nej inšpiratívne spätne prijímať nové nápady. Napríklad Mozart mal úžasnú schopnosť naladiť sa na hudobné formy, pamätal si dlhé pasáže, ktoré len raz počul a ktoré, ako vravieval, už len zapisoval do nôt.


• PRAVIDELNÝM OPAKOVANÍM — NAPRÍKLAD FRÁZOVÝCH SLOVIES— V ČLOVEKU POSTUPNE ZOSILNIEVA SCHOPNOSŤ PRESNE SA NALADIŤ NA MYŠLIENKOVÉ FORMY —WE STRÁNKY— FRÁZOVÝCH SLOVIES.
Po čase sa vytvorí také silné spojenie, že človek frázové sloveso automaticky začne používať. Dokonca správne i tam, kde ho to kupodivu nik neučil! Preto aj pri angličtine temer denne s chuťou trénujem túto schopnosť naladenia sa !


• WE STRÁNKA S LOGOM SAMOVRAŽDY.
Človek sa dlhodobo zahráva s touto myšlienkou, teda dennodenne sa pripája na tieto temné myšlienkové útvary, ktoré ho ako prisaté pijavice stravujú a ničia. Dobrovoľne si spúšťa zo svojho hradu padací most ku temným úrovniam, z ktorých prúdia škodoradostné davy nepriateľov. Po dvadsiatich minútach padací most len ťažko zatvára. Takto je neustále obťažovaný, až v slabej chvíli samovraždu uskutoční. 

VEĽKÝ MOZOG JE OBROVSKÝ SPOTREBITEĽ KYSLÍKA . KRÁTKO O ODPOČINKOLÓGII — UMENÍ VEDIEŤ ODPOČÍVAŤ

• Z krvného obehu si veľký mozog zoberie celú štvrtinu kyslíka z krvi. Veľký mozog človeka je zvlášť silne zapojený práve pri práci za počítačom a pozeraní televízie. Akoby sme bežali maratón.

• Na mobile treba baterku pravidelne dobíjať— to platí i pre veľký mozog.
Po dvadsiatich minútach práce za počítačom docent M. vstáva, otvára okno a robí kľuky. Osobne radšej robím každú začatú hodinu strečingový slnečný pozdrav, ktorý je dobrý na chrbticu a niečo v domácnosti, čím poteším najbližších.

• Pri učení sa na skúšky na internáte som po zvládnutí každej otázky vyšiel z učebne na štvrtom poschodí, zišiel som na prízemie, tu som si chvíľu romanticky vychutnával vôňu rozkvitnutých ruží. A potom som vyšiel opäť s novým elánom na štvrté poschodie. Pomáhalo mi to udržať si prehľad v otázkach a zvláštne bolo , že som nebol ani veľmi unavený. Naviac som sa naučil viac s prestávkami ako predtým nonstop.

Zajmavé počtení,které by si podle mě zasloužilo shrnutí do článku se závěrečným bodovým výčtem rad.

AKÚ SI VYBRAŤ DOBRÉHO UČITEĽA ANGLIČTINY? AKÁ VLASTNOSŤ ŠTUDENTA PRIŤAHUJE? AKO BEZPEČNE POZNÁME VNÚTORNÚ HODNOTU KAŽDÉHO ČLOVEKA? INTELLIGENCE QUOTIENT OR IQ JE DOBRÁ VSTUPENKA DO ŽIVOTA? EMOTIONAL INTELLIGENCE OR EI JE NAOZAJ POPOLUŠKA? TRÁPI VÁS, ŽE SA ČERVENÁTE?

• V 90-ych rokoch pracoval vo veľkej firme talentom obdarený CTIŽIADOSTIVÝ technik s výbornou znalosťou angličtiny a s vysokým IQ. Keď som sa ho prvýkrát dôverčivo slušne opýtal, aby mi niečo triviálne vysvetlil, znechutene sa odo mňa odvrátil. Ak pracoval s dvoma ľudmi bolo treba tretieho, ktorý robil pravidelne sudcu v konfliktoch. Po rozpade firmy na menšie s.r.o. zostal tento človek nezamestnaný. Jeho IQ mnohonásobne prevyšovalo jeho emocionálny EQ. Pritom ideálny pomer EQ ku IQ je 51 ku 50.

• Vnútornú hodnotu človeka bezpečne poznám podľa jednej vlastnosti. A to je DOBROSRDEČNOSŤ. Čím viac jej človek vlastní, tým sa s ním lepšie spolupracuje v tíme. Podľa mojich vecných pozorovaní, táto vlastnosť chýba aspoň u 50 percent populácie z môjho najbližšieho okolia. U dospievajúcich to vidím ešte horšie. Keď sa rozhliadnem okolo seba, prekvapuje ma čoraz viac detí so sarkastickými sklonmi, ktoré sú opakom dobrosrdečnosti.

• Dospievajúci neskazení mladí ľudia s vysokým EQ majú vždy konflikt s tými, ktorým táto vlastnosť chýba. Často sa pri pikantných poznámkach okolia červeňajú, čo je pre mňa vždy neklamný znak vysokej vnútornej hodnoty, ktorý sa nedá predstierať. Naopak sú priťahovaný ku dospelému, ktorí si dokázal dobrosrdečnosť udržať a rozvíjať ju. V prítomnosti takého človeka sa títo ľudia cítia občerstvujúco.

• Ctižiadostivcov s ostrými lakťami pri dobrosrdečných stiesňuje vlastné svedomie. Aby tichý napomínajúci hlas svedomia umlčali, podľahnú temnému nutkaniu škodoradostne sa posmievať ich názorom , šikanovať ich a majú páľčivú radosť, ak ich strhnú na svoju nízku úroveň.

• Ľudí si všímam najmä na MALIČKOSTIACH, kde každý ukáže svoju pravú povahu. Podľa toho mu venujem svoju dôveru.

KOĽKO ČASU SOM VENOVAL A VENUJEM ANGLIČTINE?

Naučiť sa anglicky je ako spraviť si vodičák. Tak, ako bez znalosti dopravných pravidiel a značiek, funkcie brzdy, spojky , plynu a priestorového odhadu sa nedá bezpečne jazdiť, tak som si postupne osvojoval pravidlá gramatiky tak, aby sme ich neskôr už automaticky používal. Tak, ako auto je prostriedkom, nástrojom na dopravu, tak i angličtina je nástrojom buď na hovorenie, počúvanie, čítanie alebo písanie.

Koľko času som teda venoval a venujem angličtine?

• AKO ZAČIATOČNÍK
60% čítaniu a počúvaniu známeho textu, učil som sa denne cca 7 novým slovíčkam
30% gramatike a testom
10% hovoreniu a premýšľaniu v angličtine

• AKO MIERNE POKROČILEJŠÍ — PO DVOCH ROKOCH VEČERNÉHO ŠTÚDIA CCA 10 HODÍN TÝŽDENNE DOMA I V KURZE
60% počúvaniu a čítaniu známeho textu, učil som sa denne cca 7 novým slovíčkam
20% gramatike a testom
20% hovoreniu a premýšľaniu v angličtine

• AKO POKROČILEJŠÍ — TERAZ
60% počúvaniu a čítaniu známeho i neznámeho textu, učím sa denne slovíčka podľa textu, ale nie viac ako 7
10% gramatike a testom
30% hovoreniu a premýšľaniu v angličtine

Neber to, milý čitateľ, ako košeľu, ktorej veľkosť, strih a farba sadne každému. Toto som si ušil pre seba. Koľko ľudí, toľko chutí. Proti gustu žiaden dišputát!

Velmi zajímavé postřehy, díky za tipy. Angličtina mi přirůstá stále více k srdci… Hezký den.

 

Příspěvky mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé. Pokud máte účet můžete se přihlásit.

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek Help For English za ně nenese zodpovědnost.