Mám vyzkoušený systém, ale vzhledem k tomu, že jsem také chaotik,
dělá mi problém systém pořádně dodržovat. I tak jsou ale
výsledky pro mne víc než uspokojivé.
Rozdělila jsem si učení jazyka na konkrétní oblasti, např. učení se
slovíčkům, učení se textu zpaměti, poslech a hlasité opakování, práce
s časopisy, fráze, nepravidelná slovesa.
Pak jsem si určila, kolik času bych chtěla který den v týdnu věnovat
učení.
Pak jsem přiřadila poměrně krátkým časovým úsekům jednotlivé
jazykové aktivity.
Příklad: V pondělí věnuji učení 1h., tj.
- 10 min. nepravidelná slovesa
- 20 min. poslech a hlasité opakování článku z učebnice
- 15 min. slovíčka
- 10 min. gramatika a nějaké to cvičeníčko z učebnice
- 5 min. koukat do cizojazyčného časopisu a snažit se pochopit alespoň
kousek článku.
Musím říct, že se mi více méně tento systém osvědčil při rodině.
Najednou si dítě samo zahraje, já kouknu do diáře a vím, že bych mohla
kratičkých 10 min. věnovat nepravidelným slovesům. Děti usnuly a já
vím, že teď mám 20 min. nasadit si sluchátka a 2× si projít článek
z učebnice.
Přijde mi lepší takto po chvilkách využít čas k hrátkám s jazykem
než pak večer vyčerpaně zírat do učebnice a nevědět, kde
dřív začít.
Také musím říct, že mi hodně pomohla knížka Ivana Kupky Jak
úspěšně studovat cizí jazyky. Dala mi pocítit, že to opravdu jde. Celé
mládí jsem žila v představě, že nemám talent na jazyky. Ivan Kupka mě
přesvědčil, že „prvních deset lekcí zvládnu a pak se uvidí“.