WHOSE vs. WHO'S
Dnešní článek budeme věnovat další dvojici slov, nebo spíše spojení, která mohou dělat studentům problémy. Tentokrát jde o tázací zájmeno whose/'hu:z/ a spojení who's /hu:z/ . Nejprve si ukážeme výslovnost:
Ano, oba tyto výrazy se vyslovují naprosto stejně. To je první problém, který může nastat. Daleko častěji však dochází k tomu, že studenti znají pouze jeden z těchto dvou obratů a aplikují ho všude. Nyní překlad:
Pojďme si ukázat několik příkladů.
whose
Běžně použijeme tázací zájmeno na začátku otázky a bude následovat věc (nebo věci), na kterou se ptáme:
Whose car is it? *1
Whose book is there? *2
Whose pens are they? *3
Whose children are there? *4
Po zájmenu whose však může následovat přímo sloveso:
Whose is the car? *5
Whose is the book? *6
Whose are the pens? *7
Whose are the children? *8
Obzvlášť spojení whose is, které se vyslovuje /hu:zɪz/ , studentům jaksi ‘nejde vyslovit’. Přijde jim to přinejmenším ‘zvláštní’, ale jde o běžnou angličtinu.
who's = who is
Spojení who's většinou problémy nedělá. Začátečníci však mají často tendenci používat vždy nestažený tvar, což určitě není chyba.
Who's that girl? *9
Who is that girl? *10
Who's in the office? *11
Who is in the car? *12
Pokud jde o množné číslo, je třeba použít nestažený tvar.
Who are the girls? *13
whose vs. who's
Proč se tedy tyto dva výrazy tolik pletou? Je to dáno jejich zdánlivou podobností a shodnou výslovností. Možná si řeknete, jak je rozeznáte, pokud je pouze uslyšíte a neuvidíte je napsané. Jak tomu v angličtině často bývá, pomoci by vám měl kontext. A u této dvojice je důležitá také znalost gramatických pravidel a struktur.
Následují dvě věty, které jsou si velice podobné. Druhá věta však má navíc sloveso IS.
Who's the baby? *14
Whose is the baby? *15
Jak vidíte, i ve zdánlivě podobných větách vám pomůže znalost gramatiky. Následující věty by totiž nedávaly smysl:
Who's is the baby? *16
Whose baby? *17
Mini quiz
Nyní si můžete ověřit, zda jste vše správně pochopili. Následuje několik otázek, které začínají na whose nebo who's, ale vy uvidíte jen jejich fonetický přepis /hu:z/ . Zkuste si je přeložit. Pak najeďte myší nad žlutou žárovku, kde si překlad překontrolujete.
- /hu:z/ car is it? *18
- /hu:z/ is the toy? *19
- /hu:z/ that man? *20
- /hu:z/ are the children? *21
- /hu:z/ the man over there? *22
- /hu:z/ that? *23
- /hu:z/ in the house? *24
- /hu:z/ pens are they? *25
Závěr
Jak dopadl mini kvíz? Napsali byste vše správně? A byla pro vás dnešní pravidla novinkou nebo jste je již znali? Ať je to tak či tak, určitě je vhodné si pamatovat, že s touto dvojicí jsou spojeny tři základní pravidla:
- 1: whose a who's se vyslovují stejně
- 2: whose a who's mají naprosto odlišný význam
- 3: Po zájmenu whose může následovat sloveso is. (WHOSE IS…), spojení who's již sloveso is obsahuje
- Čí je to auto?
- Čí kniha tam je?
- Čí jsou to pera?
- Čí děti tam jsou?
- Čí je to auto?
- Čí je ta kniha?
- Čí jsou to pera?
- Čí jsou to děti?
- Kdo je ta dívka?
- Kdo je ta dívka?
- Kdo je v (té) kanceláři?
- Kdo je v (tom) autu?
- Kdo jsou ty dívky?
- Kdo je to dítě?
- Čí je to dítě?
- doslova: Kdo je je to dítě?
- doslova: čí dítě? (věta by musela pokračovat nebo mít další kontext)
- Čí je to auto? WHOSE
- Čí je to hračka? WHOSE
- Kdo je ten muž? WHO'S (who is)
- Čí jsou to děti? WHOSE
- Kdo je ten muž támhle? WHO'S (who is)
- Kdo je to? WHO'S (who is)
- Kdo je v tom domě? WHO'S (who is)
- Či jsou to pera? WHOSE