Vydáno dne 08.05.2021
Další anglické pojmy a obraty týkající se základního
počítání – sčítání, odčítání, násobení a dělení.
Jak anglicky sčítat, odčítat, násobit a dělit byste již měli znát – viz článek Základní matematické operace. V dnešním článku se podíváme na další slovní zásobu spojenou s těmito základními matematickými operacemi ale i s matematikou obecně.
První věc, na kterou se podíváme, je “matematický příklad”. V češtině “počítáme příklady” a proto by člověk mohl mít tendenci snažit se to do angličtiny převést slovo od slova.
Slovo příklad je ale anglicky problem/'prɒbləm/, tedy doslova “problém”. Problémy se nepočítají, ale řeší – solve/'sɒlv/.
In English we solve math problems.
Mom, I don't know how to solve this problem. *1
We're supposed to solve all these math problems by tomorrow. *2
Je možná i kolokace do math problems.
My dad would make me do math problems every day after I got home from school. *3
Pozor, sloveso count se zde nepoužívá. To totiž znamená ‘spočítat’ ve významu ‘zjistit kolik něčeho je’ – např. spočítáme ovce na louce, spočítáme, kolik máme v kapse peněz apod.
Výsledek příkladu není result, jak by nás opět doslovný překlad naváděl, ale answer/'ɑ:nsə/.
The flashcards have a problem on one side and the answer on the other. *4
Look, you've got the answer wrong here. *5
Počítat bychom nemohli bez čísel. Slovo number zmiňovat nemusíme, ale zastavíme se u následujících pojmů:
Pozn.: Výraz “jednociferné” či “trojciferné” je vytvořen ze dvou slov, která jsou spojena pomlčkou. Podstatné jméno digit je v tomto spojení v jednotném čísle. a three digits number. Více zde.
Sčítání je anglicky addition/ə'dɪʃn/. Výslednému číslu součtu se anglicky říká the total nebo the sum.
What is the total/sum of 1 + 5 + 17? *6
Vhod nám přijde sloveso add/'æd/ (přidat, sečíst, přičíst) a hlavně vazba add sth to sth (přičíst něco k něčemu) či add sth together (sečíst dohromady).
Now add ten. *7
Add two to the total. *8
Add all the numbers together. *9
Odčítání je anglicky subtraction/səb'trækʃn/. Výsledku odčítání (rozdílu) říkáme difference/'dɪfrəns/, v matematice se pojí s předložkou of (narozdíl od běžného použití, kde se používá předložka between).
The difference of four and two is two. *10
Ten and six have the difference of four. *11
Sloveso odečíst je anglicky subtract/səb'trækt/ a váže se s předložkou from, tedy subtract sth from sth (odečíst něco od něčeho).
Subtract two from the total. *12
Násobení je anglicky multiplication/ˌmʌltɪplɪ'keɪʃn/. Čísla, která mezi sebou násobíme, jsou factors, výsledek (součin) je the product.
The product of two negative integers is always a positive integer. *13
Pro násobení je důležité sloveso multiply/'mʌltɪplaɪ/ (násobit), obzvláště ve vazbě s předložkou by, tedy multiply sth by sth (vynásobit něco něčím).
Now multiply the total by two. *14
Any number multiplied by zero is zero. *15
Four multiplied by three equals twelve. *16
Násobek, tedy množina čísel dělitelných stejným číslem, je multiple/'mʌltɪpl/.
25 is a multiple of 5. *17
0 is a multiple of every number. *18
Dělení je anglicky division/dɪ'vɪʒən/. Sloveso dělit se nejen v matematice překládá slovem divide/dɪ'vaɪd/ a pojí se s předložkou by, proto divide sth by sth (vydělit něco něčím).
When we divide any number by one, we get the number itself. *19
Why can't we divide by zero? *20
Výsledkem dělení je podíl – quotient/'kwəʊʃnt/. Matematici používají navíc termíny dividend/'dɪvɪdend/ (dělenec) a divisor/dɪ'vaɪzə/ (dělitel).
The quotient of 36 and 6 is 6. *21
Je-li číslo dělitelné nějakým číslem, říkáme, že je divisible/dɪ'vɪzəbl/ a používáme opět předložku by.
12 is divisible by 1, 2, 3, 4, 6 and 12. *22
Zmínit ještě musíme slovíčko remainder/rɪ'meɪndə/ (zbytek).
Pozor! Nepleťte si se slovem reminder/rɪ'maɪndə/ – památka, připomínka, upomínka. Remainder je odvozené od slova remain – zbývat, zatímco reminder je od slova remind – připomínat. Pozor také na správnou výslovnost:
Příklady dělení se zbytkem potom čteme takto:
4 divided by 3 is 1 with a remainder of 1 *23
4 divided by 3 is 1 remainder 1 *24
Probrali jsme si důležitá slovíčka, vazby a obraty spojené se základní matematikou v angličtině. Víme, že to není oblast, o kterou běžný student angličtiny často zavadí, ale přesto si myslíme, že by se to stát mohlo. Vzhledem k tomu, že ve svém rodném jazyce toto vše umíme již od prvního stupně základní školy a patří to tedy k základnímu vzdělání, proč bychom tyto pojmy a spojení nemohli umět v angličtině?