Já u mluvení rozlišuju dvě věci: je to mluvení na
fluency nebo accuracy? Na začátku hodiny je
vždycky takový “pre-warm-up”, kdy se většinou ptám na to, co dělali,
nebo co je u nich nového, nebo jestli slyšeli tohle a tamhle, aby se mi
trochu oklepali, a tam u některých studentů vyžadovat
accuracy znamená pohřbít jejich snahu na zbytek hodiny.
Takže tam mi jde spíš o fluency, i když někdy zadrhává
i to – a přesně jako Franta, když nevědí slovo/výraz, chci po nich,
aby to řekli jednoduše, úměrně svým vědomostem. Když ale vidím, že
jsou rozjetí a hledání nového výrazu by jim rozhodilo koncept, tak jim tím
slovíčkem pomůžu, i když je mi jasné, že si ho asi nezapamatují –
píšu na tabuli. Když ale udělají potřetí tu samou chybu (většinou
minulost nebo 3rd ps PS), tak ukazuju signály (trojku na prstech ruky, za sebe
apod.). Popř. si chyby píšu na papír a pak je sdělím – zdůrazňuju,
když se chyba několikrát opakuje (ať už v tom konkrétním projevu nebo
dlouhodobě). No a u accuracy opravuju každou chybu, ale ne
tak, že bych je zastavovala, ale důkladněji, než
u fluency.
No, ale to jsem odběhla od tématu. Rozmluvit studenty je většinou fuška.
Základní věc: nepokládat otázky, na které lze odpovědět ANO/NE. Pokud
student není schopen ze sebe vymáčknout víc, než jednu větu, je lepší
volit rozhovor, kdy z něj ty informace dostávám já, popř. i jiný
student. Pomáhají obrázky – kde je na obrázku to a to, co by tam mělo
být, co asi ta holka dělá, na co myslí… to vystřihávám třeba
z časopisů, oni si vybírají, o kterém budou mluvit, který je jim
sympatický.