Tak já taky něco přidám do diskuze. Mám s tím teď osobní zkušenost.
Učím večerní kurz pro veřejnost, kde je 8 lidí, z toho 4 úplní
začátečníci a 4 toho trochu znali (někteří docela dost).
Rozdělil jsem si je na půlky, vlevo ode mě pokročilí, vpravo
začátečníci. Je třeba hned z kraje říct, že se musí tempo spíše
podřídit začátečníkům, na což pokročilí většinou reagují
kladně – rádi si vše zopakují. Když mám dotaz, většinou se obracím
nejprve na začátečníky. Jelikož to takto už dělám rok, i mezi
začátečníky jsou nyní rozdíly. Někteří sotva stíhají a jiní do
zvládají “levou zadní”.
Vtipné jsou situace, kdy někdo z pokročilé půlky neví odpověď, ale
správně odpoví naopak někdo ze začátečníků. To pak říkám, že asi
budeme brzo přesazovat…
Na druhou stranu jsou občas situace, kdy něco vysvětlím pokročilým a
začátečníkům říkám, ať teď chvíli neposlouchají, i když vím, že
poslouchají. Ti, co to zvládají v pohodě, si určitě rádi poslechnou
něco pokročilejšího a ti, co nestíhají, ví, že toto se jich zatím
netýká.
Ale i pokročilí mají občas naprosté základní nedostatky, takže to
opakování není na škodu.
A stejně, jak už tady radili ostatní, obecně kladu pokročilým
těžší otázky, mám na ně větší nároky.
Asi jsem ti moc neporadil, jak to tady po sobě čtu… ale většinou vše
souvisí s tím, jací ti lidi jsou, jaký mají přístup a spousta mých
reakcí a rozhodnutí v hodině prostě pramení z konkrétní dané situace.
Nedá se podle mě moc víc obecně radit.
Ale jsem ve výhodě, protože mám 4 na 4. Ty máš asi 3 na 2, ale
z toho, co píšeš, možná taky 1 na 4 (píšeš, že z těch pokročilých
je dobrý jen jeden).
Důležité je mít v hodině dobrou náladu a to taky hodně
souvisí s konkrétními účastníky Já mám v tomto
kurzu hodně velké štěstí na lidi