Help for English

dyslektici/dysortografici a angličtina?

 

Hola hej,

máte někdo zkušenosti s výukou angličtiny pro dyslektiky/dy­sortografiky?

Patřím do mala do těchto kategorií a mám s AJ speaking docela problémy. Angličtinu už se učím asi 15 let (spíš s nízkou kvalitou). Poslední 3 roky se jí věnuju intenzivněji (studuju a opakuju si gramatiku, výslovnost, koukám na filmy v AJ atd.). Posledních 5 měsíců pobývám v USA a pravidelně mluvím.

Pořád ale
1/ hrozně dlouho a špatně hledám slovíčka a fráze na vysvětlení trochu složitějších myšlenek. Všiml jsem si, že ostatní cizinci, dokonce i když jsou mnohem ménně vzdělaný v AJ a nikdy moc nemluvili, „nacházejí“ fráze a slovní spojení mnohem rychleji a přirozeněji.
2/ musím se poměrně striktně učit fonetický přepis slov nazpaměť (což mi pomáhá). mám problém to odposlouchnout a prostě pochytit. pravidelně se mi ale prohazuje pořadá samohlásek a nejsem si ho vůbec schopný zapomatovat (vím, že jedna samohláska ve slově je „shwa“ a druhá například ae, ale nevím, která je která..).
3/ i když jsem obklopen angličtinou, tak pořád dělám během plynulého mluvení spoustu základních gramatických chyb (např. nepřidávám -s do třetí osoby či ho přidávám, tak kam nemám či prohrazuju pravidelně minulý a přítomný čas nebo podstatný jména a přídavný jména)
4/ Jakmile plynule hovořím něco jiného než jednoduchou „how are you konverzaci“ a musím nacházet nová slova, tak mám hodně silný akcent a native speakerům dělá mi problém rozumět.
5/ nevím, jestli tohle souvisí s dyslexií, ale pravidelně se v AJ zakoktávám a můj jazyk občas není schopný artikulovat ani jednuchý schwa a nějakou souhlásky (hlavně když tam je nějaký R). I když se ho snažím trénovat tongue twisterama.