Příspěvek od
Michal
vložený
před 7 lety
Souhlasím s Frantou. Bez kontextu je učení seznamů slovíček otravné a
neefektivní. Seznam by měl podle mě sloužit jen pro referenci.
Já to se svými studenty dělám tak, že jim za domácí úkol zadám, aby
si ze seznamu vybrali určitý počet slovíček dle vlastní libosti. Chci po
nich, aby si vybírali slovíčka, která pro sebe považují za
nejpraktičtější, tzn. slovíčka, která sami často používají ve svém
jazyce. Na tato slovíčka pak sami za domácí úkol vymýšlí věty nebo
napíšou krátké povídání. Já jim to pak samozřejmě opravím. Slovíčka
si lépe zapamatují, protože je sami aplikují a mají je u sebe v sešitě
použity ve větách, tzn. v kontextu.
Je mi ale jasné, že takto se to nedá provádět ve školách, kde se mají
podle osnov tyto seznamy naučit. Na vašem místě, bych jim raději do toho
sešitu diktoval věty a zadával je za domácí úkol. Slovíčka tam budou
mít taky, místo seznamu budou ale hezky použita ve větách:)
Myslím, že NIKDE se nemají děti učit seznamy slov zpaměti. RVP takový
výstup určitě nemá, a pokud to má nějaká škola ve svém ŠVP, tak ‘to
potěš’.
A jestli to někomu pomáhá, to je těžké… protože každý se učí
jinak. České (a nejen české) školství je bohužel postaveno na
předpotopních principech, kdy se všechny děti stejného věku mají ve
stejnou chvíli na stejném místě učit to samé tím stejným způsobem, bez
ohledu na to, co už umí, na to, co jim pomáhá, na to, jaký mají učební
styl apod.
Michale, myslím, že jak člověk učí, záleží jen a jen na něm, a ne
na škole. Tím, kdo rozhoduje o metodách, je především učitel. Věřím,
že ho nikdo nemůže nutit, aby nutil děti učit se seznamy slovíček. Cílem
je komunikační kompetence, nikoliv memorování učiva.