Help for English

Jazyk jako investice do budoucna

 

Co myslíte. Vyplatí se učit angličtinu ? Jak je to s počtem učitelů jazyků v téhle republice ?

Můj názor je, že jich je dost málo a když už sou, tak dost nekvalitní. Vidím to sám na své učitelce na střední škole, který přibíraj z nouze i lidi bez VŠ. Občas si připadám, že umím anglicky líp než ona, když konverzujem nebo tak a vlastně ani nevím kdo koho učí :D

Když se porozhlédnu kolem sebe tak je obecně dost velká nechuť děcek a dospívajících studentů učit se jazyky, proto si myslím, že učit se ho má velký potenciál a třeba se někdy dočkáme, že učitel jazyků bude ohodnocen tak jak by měl.

Každopádně je to investice, která by se měla vrátit.

Jaký je Vás názor

Můj názor je takovej, že jazyk a cokoliv jinýho by se měl člověk učit hlavně sám pro sebe, protože chce. Když už je pak třeba i lepší než jeho učitel, tak to je taková satisfakce. Ale zase když už je žák lepší než učitel, asi je tam někde chyba. Podle mě učit na střední škole dejme tomu angličtinu, němčinu, atp. to je docela nevděčná záležitost. Nehledě na klasický učitelský problémy ale hlavně si vezměte, že když člověk učí pořád to samé dokola, tak toho hodně zapomíná a v paměti si drží jen to, co potřebuje. V takovým případě by si podle mě měl učitel svoje znalosti obnovovat, a to se moc často nedějě. Aspoň podle mojeho názoru…Ale učí se člověk pro sebe, takže bych se nedíval, jestli jsem lepší nebo horší než učitel ale prakticky jen na svoje znalosti a hledal způsoby jak zlepšovat věci, který mi třeba ještě tak nejdou,…

Souhlasím, určitě by člověk neměl brát výuku jazyka jako mini-souboj s někým, ať už s učitelem nebo s kýmkoliv jiným a až budu lepší říct si že sem dosáhl svého. Na jazyku je nejhezčí to, že se je pořád co učit a pořád bude. Na druhou stranu je alarmující v jaký kvalitě někteří učitelé učí. Nejde jen o to umět jazyk, ovládat ho, ale samozřejmě i jako učitel ho umět vysvětlit.

V naší třídě není osoby kdo by pochopil předpřítomný čas, popř. předminulý. Z jejího výkladu to prostě nikdo nepochopil. A bojím se, že kromě těch co se na to podívaj sami, ať už na HFE nebo kdekoliv jinde ani nepochopí. A jelikož maturitní zkoušení je uděláno tak jak je uděláno (nabiflovat se 25 témat a jen je odrecitovat, konverzační schopnosti = 0), tak ani student nemá potřebu se ho učit. A to je podle mě dost špatně.

Jazyky obecně a angličtina obzvlášť nás v dnešní době obklopuje a bude to čím dál víc a víc. Myslím si, že co se týče výuky jazyků mělo by se ve školství hodně věcí změnit.

Ale je taky potřeba říct, že to tak není všude. Na většině gymnáziích se kupříkladu angličtina učí řádně co vím.

Souhlasím, že úroveň znalostí některých učitelů angličtiny je strašná, já se o tom mohla přesvědčit v minulých dvou letech, kdy jsem měla učitelku, která nás učila a měla pouze certifikát FCE + strašnou výslovnost + stále na nás v hodině mluvila česky, takže nevím, co dělala jako učitelka na střední škole..Nicméně učitel, kterého momentálně máme je opravdu velká vyjímka a asi nejlepší ze všech, co jsem kdy měla..Je pravda, že toho chce po nás poměrně mnoho vzhledem k tomu, v čem máme mezery díky učitelům, co nás pořádně nenaučily základy, ale když se člověk učí i doma jako samouk, tak se to zvládnout dá.
Jinak ještě k tomu, že je učitelů málo – přijde mi, že na to, jaké znalosti by měli mít, tak jsou za to špatně placení a pokud chce jít někdo studovat jazyky a rozmýšlí se, jaké uplatnění by pak chtěl mít, většina se pro učitelství podle mě nerozhodne.

Ahoj, pozorně sleduji tuto diskusi a velmi mne zajímá! :-)
Co podle vás dělá výborného a na druhé straně otřesného učitele jazyků?

Co dělá výborného a co na druhé straně otřesného žáka/studenta jazyků?

Dík, Katka

To Kidney: vzpomínám na pár učitelů, kteří mě nejen něco naučili, ale hlavně mě ovlivnili, postrčili dál, ukázali mi cestu. Tj. učitel musí být osobnost, musí mít přirozenou autoritu, musí umět vést a motivovat. Měla jsme na VŠ učitele, který končil test v momentě, kdy ho měla hotový polovina skupiny se slovy, že chytří přeci nebudou ztrácet čas kvůli zbytku, který se evidentně doma nepřipravil:o. Bylo to drsné, ale účinné (na ZŠ by to asi nešlo :-D , rodiče by si stěžovali).
Dobrý učitel má rád své žáky a je smířený s tím, že oni ho nikdy nebudou mít rádi beze zbytku všichni. Dobrý učitel si váží sám sebe, váží si potenciálu, který dříme v jeho žácích, a nepotřebuje si budovat ego na ponižování, zesměšňování a zastrašování. Dobrý učitel má smysl pro humor. Dobrý učitel přizná neznalost a příště se k tématu vrátí. Dobrý učitel chodí na hodiny připravený, využívá moderní postupy učení. No a pak teprve úplně nakonec záleží na tom, jestli zná jazyk na úrovni FCE nebo CPE.
Protože učitel může být třeba génius, ale pokud nedokáže své vědomosti efektivně předat studentům, tak je úplně jedno jestli je génius nebo ne.
Výborný žák = motivovaný žák, má-li talent tím lépe
Otřesný žák nemá motivaci, nemá talent, neumí se učit (!)
Myslím, že učení se jazykům nelze srovnávat s jinými předměty a že je velká chyba našeho školství, když si myslí, že hodina jazyka = hodinový výklad gramatiky + písemný test ze slovíček. A po 10 letech trápení s AJ si maturant neumí objednat v anglické hospodě pivo:-( Protože servírka nebude čekat jako paní učitelka 5 minut, až dotyčný sesmolí gramaticky správnou větu.

maris: já naprosto souhlasím s tím, že pro vyučování jazyka je podstatné umění „prodat“ to co znám. Ostatně měla jsem „učitele“ i rodilého mluvčího, který nebyl schopen vůbec nic vysvětlit a takřka jediné co se od něj člověk naučil bylo pár hovorových frází…Pokud je učitel výborný pedagog, má slušnou výslovnost a pracuje s kvalitními materiály, není potřeba aby měl hned proficiency – papír na znalosti rozhodně z nikoho dobrého učitele neudělá.

Taky si myslím, že učitel má ukazovat cestu – trpělivě a s láskou. Reálná stránka věci však je to, že hodiny jako takové ovlivňuje vskutku mnoho věcí. A že koně možno přivést k vodě, napít se však musí sám. Norimberský trychtýř je jen pohádka, co naplat.A po tom, co každotýdně zažívám v českém státním školství jsem svoje puberťácké dítě upozornila, že učitelství je jediné povolání, které mu zakazuji.ještě že jazykáři mají více možností volby, uf.

 

Příspěvky mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé. Pokud máte účet můžete se přihlásit.

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek Help For English za ně nenese zodpovědnost.