To Kidney: vzpomínám na pár učitelů, kteří mě nejen něco naučili,
ale hlavně mě ovlivnili, postrčili dál, ukázali mi cestu. Tj. učitel musí
být osobnost, musí mít přirozenou autoritu, musí umět vést a motivovat.
Měla jsme na VŠ učitele, který končil test v momentě, kdy ho měla
hotový polovina skupiny se slovy, že chytří přeci nebudou ztrácet čas
kvůli zbytku, který se evidentně doma nepřipravil:o. Bylo to drsné, ale
účinné (na ZŠ by to asi nešlo , rodiče by si
stěžovali).
Dobrý učitel má rád své žáky a je smířený s tím, že oni ho nikdy
nebudou mít rádi beze zbytku všichni. Dobrý učitel si váží sám sebe,
váží si potenciálu, který dříme v jeho žácích, a nepotřebuje si
budovat ego na ponižování, zesměšňování a zastrašování. Dobrý
učitel má smysl pro humor. Dobrý učitel přizná neznalost a příště se
k tématu vrátí. Dobrý učitel chodí na hodiny připravený, využívá
moderní postupy učení. No a pak teprve úplně nakonec záleží na tom,
jestli zná jazyk na úrovni FCE nebo CPE.
Protože učitel může být třeba génius, ale pokud nedokáže své
vědomosti efektivně předat studentům, tak je úplně jedno jestli je génius
nebo ne.
Výborný žák = motivovaný žák, má-li talent tím lépe
Otřesný žák nemá motivaci, nemá talent, neumí se učit (!)
Myslím, že učení se jazykům nelze srovnávat s jinými předměty a že je
velká chyba našeho školství, když si myslí, že hodina jazyka = hodinový
výklad gramatiky + písemný test ze slovíček. A po 10 letech trápení
s AJ si maturant neumí objednat v anglické hospodě pivo:-( Protože
servírka nebude čekat jako paní učitelka 5 minut, až dotyčný sesmolí
gramaticky správnou větu.