Velmi zajímavá diskuse! Moje vlastní zkušenost je, že pracovně anglicky komunikuji většinou s nerodilými mluvčími, převážně písemně e-mailem, on-line chat, atd. Jde o různé národy (Francouzi, Němci, Japonci, Poláci, Rusové, atd.) a je třeba dorozumět se jasně a jednoduše. Převládá americká varianta, i když asi jde spíš o jakousi směs, nicméně cíle je dosaženo k všeobecné spokojenosti.
Chodím do kurzu, kde se přibližně padesátiletá paní učitelka chápavě usmívá mé výslovnosti a slovní zásobě, ale nic nenamítá, pokud nedělám chyby. S odporem se setkávám spíše u spolužáků, kteří americkou angličtinu považují v podstatě za komplikaci. Zjistil jsem, že tento názor mají ti, kteří angličtinu ve skutečnosti nepoužívají, jen potřebují složit zkoušku nebo získat potvrzení pro zaměstnavatele.
Souhlasím s tím, že Evropa teď setrvává u britské angličtiny z obchodních důvodů. Angličtina je pro Británii významný exportní artikl a britské firmy nás zásobují svými učebnicemi, slovníky, zkouškami, atd. To by nás mělo vést k zamyšlení, jestli vinou komerčního tlaku nejsme dobrovolně v nevýhodě.
Když se člověk rozhlédne, zjistí, že celý svět je zaplaven americkou angličtinou a ta je někdy trochu jiná, a někdy dost odlišná od školního standardu. Dělá to dojem, že „špatná“ americká angličtina je úplně všude a „správná“ britská jen v učebnici. Samozřejmě to tak úplně není, ale rozhodně to tak může vypadat.
Pro našince to bohužel v podstatě znamená, že se prostě musí vyznat v obojím. Proto oceňuji tyto stránky.
A teď to podstatné a to je realita škol. Mám děti a ty mi z vesnické základní školy občas chodí s něčím, co není ani jedna ani druhá angličtina. Další neblahé zkušenosti mám i ze středoškolského vzdělání několika známých a příbuzných.
Problém není jen se špatnou výslovností, vtloukáním zaručeně platných pouček, které nefungují a podobně. Hlavně se mi zdá neuvěřitelné, jak málo toho vědí po tak dlouhé době výuky. V podstatě se pořád motají v kruhu a mimo zavedená školní témata (co jsem dělal o prázdninách, moje rodina, …) nejsou schopni vůbec ničeho.
Ono by totiž bylo úžasné mít jen ten problém, že učitelé tvrdohlavě lpí na britské angličtině a řešit, jak jim otevřít oči. K řešení podle mě ale je, jak významně zvednout kvalifikaci učitelů a když přitom dojde k tomu, že začnou vnímat realitu, bude to neskutečný luxus.
Omlouvám se za dlouhý příspěvek.