Help for English

Přehled anglických časů

 

Přehledná tabulka jak jsou časy za sebou a k tomu co je to vlastne za tvar by mi velmi usnadnilo uceni, v casech plavu a myslim ze je to velmi dulezite trebas pro reported speach, kterou se prave prokousavam, ale bez nějakého pomocníku mi to prostě nejde zažít…

to Georgia: Ale když se zeptáte průměrného Čecha tak stejně nebude vědět co to ta slovesná třída, vzor a vid je. Sice se to ve škole učí, ale kdo kdy dávál při češtině pozor? :-)

Dobrý den. Chtěl bych se Vás zeptat, zdali už jste nějaký ten přehled vytvořil. Zkoušel jsem na stránkách hledat, bohužel jsem nic nenašel. Děkuji

Ne, ještě ne. Pracujeme teď na novém software. Ale mám to dále na seznamu. :-)

Myslím, že jste nepochopili, a jako začátečníci ani nemůžete moc pochopit pana Marka, když píše, že ve skutečnosti má angličtina čas přítomný a minulý. Proto by vám tabulka všech časů byla úplně k ničemu, je k ničemu i pro pokročilé angličtináře, nikdo se podle ní neřídí, na co?

Angličtina má sice 12 časů, ale ty se odvíjí právě od přítomného a minulého. Např. budoucí čas se mj. utvoří z přítomného času, atd.

Většina učebnic má 1. díl, 2., 3. atd., a v každém díle jsou časy probírány postupně, V KAŽDÉ UČEBNICI JINÝM TEMPEM.

Pokud chcete přehled časů, dejte si na seznam.cz – slovník nějaké sloveso, např. whirl a klikněte na časování. Zde uvidíte všechny časy, ale opět, nevím k čemu vám to bude (nic ve zlém, samozřejmě).

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Sju vložený před 14 lety

Přehledná tabulka jak jsou časy za sebou a k tomu co je to vlastne za tvar by mi velmi usnadnilo uceni, v casech plavu a myslim ze je to velmi dulezite trebas pro reported speach, kterou se prave prokousavam, ale bez nějakého pomocníku mi to prostě nejde zažít…

Časy se neučí podle tabulek, angličtina není matematika. ;-)

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Sju vložený před 14 lety

Přehledná tabulka jak jsou časy za sebou a k tomu co je to vlastne za tvar by mi velmi usnadnilo uceni, v casech plavu a myslim ze je to velmi dulezite trebas pro reported speach, kterou se prave prokousavam, ale bez nějakého pomocníku mi to prostě nejde zažít…

Souhlasím s pamperem a Romanem, ale pokud přesto nějaký přehled chcete, pokusím se ho vyrobit:

PRESENT SIMPLE – opakované, běžné děje, ve 3.os.č.j. (+ slož. tvary slov SOME, ANY, NO a EVERY) přidáváme k hlavnímu slovesu koncovku -s. Např. She goes swimming every Tuesday – Každé úterý chodí plavat. Jedná se o opakovanou, běžnou, rutinní činnost, proto se zde použije present simple. Také se používá, když mluvíme o nějaké obecné pravdě, např. The sun rises in the east. cows eat grass atd. Otázky se tvoří: 1) pokud již ve větě je nějaké pomocné sloveso, tak se pouze přehodí před podmět (Is he from Germany?). 2) Pokud v ozn. větě žádné pomocné sloveso není, musíme si nějaké vytvořit, v tomto čase to jsou DO a DOES (Does the sun rise…?). Zápory se tvoří tak, že se k pomocnému slovesu přidá NOT (zkracované na N´T). Cows don´t eat so much meat atd.

PRESENT CONTINUOUS – děje, které probíhají právě teď. Tvoření: Tvar slovesa BÝT (= am/is/are) + sloveso zakončené na koncovku -ing (gerundium). Ozn. věta např. – “He is writing”. Otázka: opět dochází k inverzi (přehození) podmětu a slovesa, čili “Is he writing?”. Zápor: “He isn´t writing.”

PAST SIMPLE – 1) opakované, běžné děje v minulosti, takže present simple, akorát posunutý do minulosti; 2) děje, které se v minulosti staly a již jsou UKONČENÉ, staly se např. včera, minulý týden, loni na jaře atd. ; 3) události, které po sobě následovaly POSTUPNĚ, JEDNA ZA DRUHOU (toho se využívá při vypravování)

PAST CONTINUOUS – 1) děj, který probíhal v nějaký SPECIFICKÝ, KONKRÉTNÍ moment v minulosti, např. včera v osm hodin večer; 2) děj, který v minulosti trval delší dobu (past continuous) byl přerušen kratším dějem (past simple). Např. “We were having diner when he called” – Večeřeli jsme, když zavolal. To “večeření” je ten delší děj, začali jsem večeřet už předtím, než zavolal. To “zavolání” je naopak ten kratší děj, který přerušil to večeření. 3) dva děje v minulosti probíhaly současně, např. My dad was watching TV and my mum was washing up – Táta se díval na televizi a máma myla nádobí – dvě činnosti, které probíhaly současně.

To byl přehled základních přítomných a minulých časů. Doufám, že Vám to pomůže a problematika časů Vám snad již bude jasnější. Důležité je si uvědomit, že (jak již bylo řečeno výše) problematika časů má svou logiku, např. všechny průběhové časy mají něco společného. Nad tím byste měla přemýšlet, abyste si ty časy pospojovala dohromady a neučila se je odděleně. Pokud byste chtěla dodat vysvětlení nějakých pokročilejších časů, klidně napište. Rád dovysvětlím.

Až budete někdo ten článek psát, mohli byste tam taky přidat zmínku o tom, jak by šlo vyjádřit budoucí čas (viz http://zpravy.e15.cz/…ctina-275447).

Nám kdysi angličtinářka říkala, že má angličtina snad 32 časů:
ty, které uvedl Washington Irving
+ u každého z nich ještě aktivní a pasivní forma a víc už si nevzpomínám.

Stálo by tedy za to udělat nějaký zpřehledňující článek o tom. :-)

 

Příspěvky mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé. Pokud máte účet můžete se přihlásit.

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek Help For English za ně nenese zodpovědnost.