Souhlasím s pamperem a Romanem, ale pokud přesto nějaký přehled chcete,
pokusím se ho vyrobit:
PRESENT SIMPLE – opakované, běžné děje, ve 3.os.č.j. (+ slož. tvary
slov SOME, ANY, NO a EVERY) přidáváme k hlavnímu slovesu koncovku
-s. Např. She goes swimming every Tuesday – Každé úterý
chodí plavat. Jedná se o opakovanou, běžnou, rutinní činnost, proto se
zde použije present simple. Také se používá, když mluvíme o nějaké
obecné pravdě, např. The sun rises in the east. cows eat
grass atd. Otázky se tvoří: 1) pokud již ve větě je nějaké pomocné
sloveso, tak se pouze přehodí před podmět (Is he from
Germany?). 2) Pokud v ozn. větě žádné pomocné sloveso není, musíme si
nějaké vytvořit, v tomto čase to jsou DO a DOES (Does the
sun rise…?). Zápory se tvoří tak, že se k pomocnému slovesu přidá NOT
(zkracované na N´T). Cows don´t eat so much meat atd.
PRESENT CONTINUOUS – děje, které probíhají právě teď. Tvoření:
Tvar slovesa BÝT (= am/is/are) + sloveso zakončené na koncovku
-ing (gerundium). Ozn. věta např. – “He is writing”.
Otázka: opět dochází k inverzi (přehození) podmětu a slovesa, čili
“Is he writing?”. Zápor: “He isn´t writing.”
PAST SIMPLE – 1) opakované, běžné děje v minulosti, takže present
simple, akorát posunutý do minulosti; 2) děje, které se v minulosti staly a
již jsou UKONČENÉ, staly se např. včera, minulý týden, loni na jaře atd.
; 3) události, které po sobě následovaly POSTUPNĚ, JEDNA ZA DRUHOU (toho se
využívá při vypravování)
PAST CONTINUOUS – 1) děj, který probíhal v nějaký SPECIFICKÝ,
KONKRÉTNÍ moment v minulosti, např. včera v osm hodin večer; 2) děj,
který v minulosti trval delší dobu (past continuous) byl přerušen
kratším dějem (past simple). Např. “We were having diner when he
called” – Večeřeli jsme, když zavolal. To “večeření” je ten
delší děj, začali jsem večeřet už předtím, než zavolal. To
“zavolání” je naopak ten kratší děj, který přerušil to večeření.
3) dva děje v minulosti probíhaly současně, např. My dad was watching TV
and my mum was washing up – Táta se díval na televizi a máma myla
nádobí – dvě činnosti, které probíhaly současně.
To byl přehled základních přítomných a minulých časů. Doufám, že
Vám to pomůže a problematika časů Vám snad již bude jasnější.
Důležité je si uvědomit, že (jak již bylo řečeno výše) problematika
časů má svou logiku, např. všechny průběhové časy mají něco
společného. Nad tím byste měla přemýšlet, abyste si ty časy pospojovala
dohromady a neučila se je odděleně. Pokud byste chtěla dodat vysvětlení
nějakých pokročilejších časů, klidně napište. Rád dovysvětlím.