Help for English

Předbudoucí čas

 

By the end of the lesson, the learners will be better able to…
NEBO
By the end of the lesson, the learners will have been better able to…

Například tato věta takto může být?
By the end of the lesson, the learners will better able to (have been better able to) create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will have known the difference between the word order in questions and word order in declarative sentences.

Děkuji za názor.

Za mne:

By the end of the lesson, the learners will better able to (have been better able to) create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will have known the difference between the word order in questions and word order in declarative sentences.

By the end of the lesson, the learners will better be able to…

Předbudoucí není dle mého potřeba, ale rozhodně BE.

Já bych to be nechal za will.

Souhlasím se swimmerem a s Boffinem: …will better be able (will be better able, will be more able) to create … and will know… je jediná možná varianta, pokud chcete použít “be able” a “know”. Proč? Protože jsou to slovesa (v daném kontextu) stavová, a nemohou tudiž popisovat již dokončený děj.

Předbudoucí čas tedy používáme pro děje a činnosti, které budou v nějaký okamžik v budoucnosti již dokončené. Prostě: tou dobou už to bude hotové. (HFE)

V ten okamžik, pořád budou moct klást otázky, pořád rozeznají slovosled.

Když použijete slovesa dynamická, u kterých děj může být dokončený, tak předbudoucí je nutný.

  • By the end of the lesson, the learners will have been better able to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will have known the difference …
  • By the end of the lesson, the learners will be better able to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will know the difference …
  • By the end of the lesson, the learners will have acquired a better ability to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will have grasped the difference …
  • By the end of the lesson, the learners will acquire a better ability to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will grasp the difference …

But of course – aby nebyla nuda ;-) – some verbs such as realise or understand can express both a stative and a dynamic sense:

  • By the end of the lesson, the learners will be better able to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will understand/realise the difference … (= stav)
  • By the end of the lesson, the learners will have acquired a better ability to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will have understood/re­alised the difference … (= děj)
Odkaz na příspěvek Příspěvek od DesperateDan vložený před 6 lety

Souhlasím se swimmerem a s Boffinem: …will better be able (will be better able, will be more able) to create … and will know… je jediná možná varianta, pokud chcete použít “be able” a “know”. Proč? Protože jsou to slovesa (v daném kontextu) stavová, a nemohou tudiž popisovat již dokončený děj.

Předbudoucí čas tedy používáme pro děje a činnosti, které budou v nějaký okamžik v budoucnosti již dokončené. Prostě: tou dobou už to bude hotové. (HFE)

V ten okamžik, pořád budou moct klást otázky, pořád rozeznají slovosled.

Když použijete slovesa dynamická, u kterých děj může být dokončený, tak předbudoucí je nutný.

  • By the end of the lesson, the learners will have been better able to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will have known the difference …
  • By the end of the lesson, the learners will be better able to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will know the difference …
  • By the end of the lesson, the learners will have acquired a better ability to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will have grasped the difference …
  • By the end of the lesson, the learners will acquire a better ability to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will grasp the difference …

But of course – aby nebyla nuda ;-) – some verbs such as realise or understand can express both a stative and a dynamic sense:

  • By the end of the lesson, the learners will be better able to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will understand/realise the difference … (= stav)
  • By the end of the lesson, the learners will have acquired a better ability to create questions with the verb ‚‚to be‘‘ and will have understood/re­alised the difference … (= děj)

Velice vám děkuji za vysvětlení. Hned je mi to jasnější. :-)

 

Příspěvky mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé. Pokud máte účet můžete se přihlásit.

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek Help For English za ně nenese zodpovědnost.